donderdag 28 mei 2009

Toekomstige ontsluiting van de Dichterswijk

Tijdens de bewonersbijeenkomst van de Rabobank, was er nogal wat discussie over de toekomstige verkeerstromen in onze wijk. Reden te meer om eens uit te zoeken wat er de komende jaren gaat gebeuren. Ik heb het hieronder samengevat:

1) De Van Zijstweg wordt de primaire toegangspoort voor onze wijk en (waarschijnlijk ook) de Jaarbeurs/Rabobank/Nieuwe Hotel/Stadskantoor/Bioscoop.

2) Op de plaats van het huidige fietspad komt een Hoogwaardige Openbaar Vervoer baan, van en naar het nieuwe busstation (Mineurslaan). Deze HOV baan gaat van het CS via winkelcentrum Kanaaleiland naar Leidse Rijn



3) Er komt een volwaardige afslag van de Van Zijstweg naar de Veilinghavenkade (en anders om)

4) De gebouwen aan het eind van de van Zijstweg (Garage van Londen en de gebouwen aan de overkant) zullen verwijderd worden.

5) Naast de HOV baan komt een nieuw fietspad. Dit zal lopen op het huidige gras voor de Groenmarktstraat, voor Divinatio, dwars door de 'hovenierswoning' aan de Van Zijstweg 51, voor de U-trechters en er zal een aparte fiets/loopbrug links naast de Nelson Mandela brug komen.

6) De doorgang van de Croeselaan naar het Westplein wordt autoluw. Dit wil zeggen dat alleen fietsers, voetgangers en hulpdiensten deze verbinding. Het wordt dus lastiger om met de auto naar Lombok of het centrum te gaan.

7) In de toekomstige situatie is de Croeselaan een wijkontsluitingsweg. Er is op sprake van dat het niet mogelijk wordt om van de van Zijstweg rechts af te slaan naar de Croeselaan en om van de Croeselaan, na de van Zijstweg, rechtdoor te gaan naar het tweede deel van de Croeselaan. Dit zou wellicht sluipverkeer in onze wijk kunnen veroorzaken. Er is nog geen concreet logistiek plan, maar de komende tijd wordt dit opgesteld in overleg met verkeersadviseurs.

8) De Rabobrug is pas in 2012 gereed. Op 2 juni 2009 wordt de eerste visie bekend gemaakt op http://www.cu2030.nl/. Deze brug zal lopen tussen de Knoop kazerne en het Spiegelgebouw en aansluiten op de Noordzijde van het Moreelse Park (Huidige streekbussen/toekomstige fietsflat/Mariaplaats).


http://www2.utrecht.nl/smartsite.dws?id=118056
http://www2.utrecht.nl/images/DSO/infraprojecten/FO_trace_1_vanzijstweg.pdf
http://www2.utrecht.nl/images/DSO/infraprojecten/FO_trace_2_vanzijstweg.pdf

1 opmerking:

  1. Gewoon de weg afsluiten bij de van Zijstweg. Komt er ook geen verkeer van de Jaarbeurs. De meeste auto's die daar nu overdag staan zijn van de bouwvakkers van de Rabobank!

    BeantwoordenVerwijderen